Ole utelias ja kuuntele

Olen hoitanut monia potilaitani yli 15 vuotta. Va­litsin yleislääketieteen erikoisalan, koska minua kiinnostaa olla siinä etulinjassa, minne potilas tulee kysymystensä ja ongelmiensa kanssa. Haluan ratkaista niitä potilaan kanssa yhdessä ja olla se, joka pitää kokonaisuuden hallussaan. Olen hoitanut useita perheitä kolmessa sukupolvessa, potilaita, jotka ovat toistensa tuttavia tai naapureita. Pitkässä potilassuhteessa on kyse paljon enemmästä kuin sairaudenhoidosta. Olen kiinnostunut tietämään, kuka vastaanotolleni tullut ihminen on. Olen utelias kuulemaan, mitä potilaani kertoo suvustaan, omista kiinnostuksen kohteistaan, iloistaan ja suruistaan. Haluan tietää, mitä potilas tahtoo, mikä häntä motivoi, ja mitä mahdollisuuksia hänellä on hoitaa itseään. Potilaan sairauksien hoito on hyvin paljon helpompaa, kun tuntee potilasta.

Joudun yhä uudestaan muistuttamaan itseäni kuuntelemaan. Lukuisia kertoja potilas on kertonut diagnoosinsa, kunhan hän on saanut puhua rauhassa. Joskus vastaus tulee ensimmäisellä käyntikerralla, joskus seuraavalla, välillä vasta vuosien päästä tai toisen potilaan kautta. Potilaan kuunteleminen ei ole helppoa. Aika rientää, enkä löydä punaista lankaa mitenkään. Pitäisi olla ajallisesti ja tilastoitavasti tehokkaampi, pitäisi hoitaa vain tulosyyn mukainen ongelma. Kuinkahan monella se on potilaan tärkein ongelma? Hallittavan kokoinen omaväestö on mahdollistanut potilaani kuuntelemisen. Olen voinut sopia 15–30 minuutin ensitapaamisen jälkeen uuden so­pivan ajan jatkoja varten, potilaan kuuntelemista varten. Mi­nusta on tärkeää pysyä aikataulussa. Myöhässä oleva lääkäri ärsyttää sekä potilasta että lääkäriä itseään.

Uusien potilaideni hoitoon menee selvästi enemmän aikaa kuin tuttujen. Tästä syystä sopivan kokoinen omaväestö on kustannustehokkainta potilaan hoitoa. Myös potilaat toivovat samaa lääkäriä/hoitajaa. Monisairaiden potilaiden hoito on erittäin raskasta, jos potilaan näkee vain kerran tai pari. Silloin pystyy ja ehtii hoitamaan vain sairauksia eikä itse ihmistä. Unelma-terveyskeskuksessani pysyvät erikoislääkärit hoitavat potilaitaan ja innokkaat nuoret ovat työpareinamme.

Kun potilas puhuu, kirjoitan muistiinpanoja ja katson potilasta. Potilas itse merkitsee hyvin harvoin mitään muistiin. Tie­dän, että potilas ei muista kaikkea, mistä olemme puhuneet ja sopineet, joten tärkeimmät asiat (lääkemuutokset, aikataulut) kirjoitan hänelle paperille. Eri tutkimusten mukaan potilas unohtaa lähes välittömästi 40–80 % siitä, mitä on sovittu vastaanotolla. Tietokonetta käyttävät lukevat tekstini Kannasta. Tosin sairaskertomukseen on mahdotonta kirjata sama määrä tietoa, mistä on puhuttu vastanotolla, ja Kantaa käyttäviä on potilaissani edelleen vähän. Monet tulevat onneksi puolison tai omaisen kanssa. Tärkeää on, että potilas muistaa sen, mikä muistamatta aiheuttaisi hänelle haittaa (oikea lääkeohje), ja sen, minkä on motivoitunut muistamaan (hänelle sopiva ohje). Muista asioista ehdimme vuosien mittaan puhua uudelleen.

Koronapandemian takia monet vuosikontrollit ovat siirtyneet nyt puhelinvastaanotoiksi. Potilaat tarvitsevat yhä enemmän kuulluksi tulemista. Osa potilaistani on kertonut, että olen ainoa, jolle he ovat puhuneet viikkoihin. Olen kuunnellut heitä, olemme jutelleet elämästä, tulevasta, hoitotahdosta ja toivosta. Siitä, mikä on tärkeää potilaille. Olen huomannut, että moni vuosikontrolli hoituu puhelimessakin, jos potilas muistaa, mitä on sovittu. Yhä enemmän olen tehnyt niin, että lähe­tän puhelun jälkeen lääkemuutoksen tekstiviestillä, tai olen ohjeistanut puhelimessa lukemaan tekstini Kannasta.

Olen kuullut potilailtani monta kertaa: Olet ensimmäinen lääkäri, joka oikeasti kuunteli minua.

Useamman nuoren lääkärin kanssa olen keskustellut seuraavasta: Miksi potilas valittaa, kun olen tutkinut kaiken mahdollisen ja hoitanut häntä Käypä hoidon mukaan, mutta kun vain kuuntelen, niin potilas on tyytyväinen?

Päivi Slama
Yleislääketieteen erikoislääkäri
Terveyskeskuslääkäri, luottamusmies, Turun sos.- ja terveystoimi
Edunvalvontaryhmän jäsen, GPF
Turun edunvalvontavaliokunnan jäsen, SLL