Peruspalveluista ja vaikuttavuudesta


Sote-uudistus etenee hyvinvointialueilla. Pikaisen silmäilyn perusteella usean (mahdollisesti jokaisen) hy­vinvointialueen strategiassa on maininta perus-, lähi- tai matalan kynnyksen palvelujen edistämisestä tai vah­vistamisesta. Toisaalta olen saanut huomata, että hyvin harvat ihmiset lukevat samat palvelut peruspalveluiksi. Mo­nil­le niiksi mielletyt ovat käyttäjälleen tuttuja palveluja: lapsiperheille neuvoloita, työikäisille ja -kuntoisille harvoin tarvittavia päivystyspalveluja, työkyvyttömille terveyskeskusta tai kuntoutuksen palveluja, erikoisesti sairaille erikoissairaanhoidon kohdennettuja palveluja. Monen sote-päätöksentekoon aktiivi­sesti osallistuvan terveydentila on hyvä ja toimintakyky parem­pi kuin väestöllä keskimäärin. Kun meistä useimmilla kokemukset terveys- ja sosiaalipalveluista rajautuvat vain pieneen osaan palveluista, voi olla haasteellista hahmottaa perus­palvelupaletin merkitys puhuttiin sitten vaikuttavuudesta, vastuullisuudesta tai kokonaisvaltaisuudesta.

Jos ajattelee, että erityispalveluihin lukeutuvat erityisosaa­mista ja ammattilaisten koherenttia yhteistoimintaa vaativat toimen­piteet, joilla pyritään oikea-aikaisella interventiol­la mer­kittävään muutokseen asiakkaan toimintakyvyssä, joudu­taan vähän erikoiseen tilanteeseen. Kuvaus sopii nimittäin myös laadukkaan perusterveydenhuollon idealisaatioksi. Pe­rus­terveydenhuollon prosessien pitkä ajallinen kesto tunne­tusti vaikeuttaa niiden vaikuttavuuden havaitsemista ja arviointia. Joskus palvelu järjestetään erityispalveluissa, koska sitä ei löydy peruspalveluista, tai toisin päin. Moni erikoissairaanhoidon erityispalveluprosessi on nopeampi, mutta ei niidenkään vaikuttavuuden todentaminen ole aina yksiselitteistä. Tuskin kukaan enää ajattelee niin, että peruspalveluissa olisi erityispalveluja vähäisempää osaamista. Yhdeksän kuukauden terveyskeskusjaksoa suorittava YEK-vaiheen lääkäri ja ensimmäisiä polipäiviään sairaalassa pitävä erikoistuva ovat työkokemuksensa, olosuhteidensa ja persoonansa summia yhtä lailla ja seniorit yhtä välttämättömiä molemmissa.

"Hyvä hoitosuhde perusterveydenhuollon hoita­jaan tai lääkäriin voi olla asiakkaan palvelujen käytön tarkoituksenmukaisuuden ja vaikutta­vuuden näkökulmasta kriittisen tärkeä."

Mitkä sitten eivät ole peruspalveluja? Ainakin kaikkia pal­veluita ylikäyttävät juuri ne asiakkaat, jotka eivät ole saaneet vaikuttavaa hoitoa juuri peruspalveluista. Toisin sanoen monisairaat tai hoitosuunnitelman tekoa tarvitsevat asiakkaat ovat muiden kuin peruspalvelujen näkökulmasta ”väärässä paikassa”. Voisikin olettaa, että monet erityispalvelujen tuottajat toivoisivat lisäsatsausta nimenomaan peruspalveluihin, jotta he voisivat keskittyä niihin asiakkaisiin, jotka erityispalveluista eniten hyötyvät. Hyvä hoitosuhde perusterveydenhuollon hoitajaan tai lääkäriin voi olla asiakkaan palvelujen käytön tarkoituksenmukaisuuden ja vaikuttavuuden näkökulmasta kriittisen tärkeä. Yhtä lailla näitä äärimmäisen tärkeitä asiakassuhteita voi olla esimerkiksi kotipalvelun, sosiaalityön, ikäneuvolan tai kuntoutuksen ammattilaisilla. Pitäisikö ajatella määrittelyä niin, että juuri peruspalvelut tuottavat hoidon jatkuvuutta ja luottamusta palvelujärjestelmään?

Riippumatta siitä, minkä palvelun ajatellaan kuuluvan min­käkin otsikon alle, on ilmiselvää, että yhteistyötä ja vaikut­tavuuden mittaamista tarvitaan kaikkien palvelujen kehittämisessä. Huomion tulee olla niissä asiakkaissa, joiden tarvitsema apu on kaikkein kauimpana ideaalista: monisairaat ja ylisukupolvisista ongelmista kärsivät. Asiakkaiden tarpeet ovat hyvin erilaiset silloin, kun tarvetta on harvoin, mutta nekin tarpeet tulee tyydyttää. Yleensä terve työikäinen tai stabiilisti pitkäaikaissairas kaipaa peruspalveluiltaan nopeutta ja laatua: päivystysarvioon tai puhelimella läpi pääsee viiveettä, hoitohenkilökunta on sekä ystävällistä että asiantuntevaa, lääkärin määräämä hoito auttaa nopeasti ja niin poispäin.

Terveydenhuollon alalle kouluttautuneena koen vaikeaksi hahmottaa sitä, mitkä sosiaalipalvelut ovat erityispalveluja. Saattaa olla, että samanlainen luokittelu kuin terveydenhuollossa ei sosiaalipalveluissa ole mahdollista tai tarpeellistakaan. Olen siinä käsityksessä, että sosiaalipalveluissa on jo pidempään hahmotettu asiakkaan luottamuksen ja verkostoi­tumisen merkitys työn vaikuttavuuden ja työhyvinvoinnin näkökulmas­ta. Terveyspalvelujen olisi syytä ottaa siitä mallia.

Antti J. Saari
LT, yleislääketieteen erikoislääkäri, Kaustinen
Perhekeskuslääkäri, Soite
Toimituskunnan jäsen, Yleislääkäri-lehti
Aluevaltuuston jäsen, Keski-Pohjanmaan Hyvinvointialue