Työnkuva muuttui vuosikymmenessä

Olen hoitanut samaa väestöä vuodesta 2003, erikoislääkärinä vuodesta 2009. Töissä pohdimme, miksi työ tuntuu aina vain kuormittavammalta, miksi emme saa uusia yleislääkäreitä, ja miten tuemme nuoria hoitamaan potilaitamme, joiden hoito vaatii nykyään kokeneen erikoislääkärin hoitoa. Alla on esimerkki kahdesta tavallisesta työpäivästäni vuosina 2011 ja 2021. Potilaat 1–4 ovat samoja molempina vuosina, todellinen järjestys oli eri, eikä potilaita voi näillä tiedoilla tunnistaa.

2011

Aamulla omassa huoneessani on kaikki tarvittava valmiina, posti on tuotu ja puhdas lääkärintakki odottaa kaapissa.

Potilas 1: masennus, huoli hyperkolesterolemiasta, kilpirauhasen vajaatoiminta, osteoporoosi

Potilas 2: verenpainetauti, hyperkolesterolemia

Potilas 3: sydäninfarkti – ja keuhkoemboliakontrolli, tekoniveltarve polveen, refluksia, verenpaine koholla, eturauhasvaivaa, anemiaa

Potilas 4: keliakia, Sjögrenin syndrooma, refluksi

Potilas 5: polvikipu

Potilas 6: poskiontelot

Potilas 7: yskä

Potilas 8: lonkkakipu

Potilas 9: kuume ja yskä

Lounas ja nuorten konsultaatiota

Potilas 10: ihottuma

Potilas 11: taksi-todistus

Potilas 12: diabeteskontrolli

- Tunnin soittoaika, jossa kuuden potilaan sijaan 12 potilasta. Useimmat käsittelivät vuosikokeiden tuloksia ja jatkoja, kuten yhden tai useamman lääkkeen aloituksia.

- Muutama rokoteresepti ja muutaman potilaan ei-säännöllisen lääkkeen uusintaa

- Kahden hoitajan konsultaatiota puhelimitse

- Verikokeiden/röntgenvastausten läpikäyntiä -> kaksi soit­toa potilaille

- Erikoissairaanhoidon palautteiden lukua, jatkot useimmiten sovittu erikoissairaanhoitoon

- Sisäisen sähköpostin viestien luku, kuuteen vastaus

Työpäivä loppui klo 17:00 suunnitelman mukaan, koska meillä oli urakkamalli ilman työaikaa. Kuusi ylimääräistä soittoa soittolistalla ilman lupaa ärsytti, muuten hyvä päivä.

2021

Aamulla töihin tullessani en tiedä, onko lainahuoneessani kaikki tarvittava. Haen uudet työvaatteet kaikkien yhteisestä vaatehuoneesta. Haen toimistosta postin.

Potilas 1: masennus pahentunut, koska omaishoidettavan miehen kunto huonontunut (mies mukana vastaanotolla, koska häntä ei voi jättää yksin kotiin), huimaa, rintakipuja, pahaa oloa, hypertyreoosin seuranta, vuosikokeiden läpikäynti

Potilas 2: sydämen vajaatoiminta pahentunut, säärihaava ei parane, kipulääkkeet eivät auta, kipuja lantion murtuman jälkitilana, huimaa

Potilas 3: monisairaan omaishoitaja tuo potilaan vastaanotolle yleistilan laskun takia: Alzheimer pahentunut, huimausta, anemiaa, ihottuma rikkonut ihon, virtsa valuu, kuulo huonontunut, tyrä vaivaa, tasapaino huono, sydämestä ottaa, omaishoitaja on uupunut, c-lausunto

Potilas 4: diabeteskontrolli, astma pahentunut, sydämen vajaatoiminta, hyponatremia, väsymys, masentunut, muistin alenemaa, kahden syövän kontrolli.

Oletin, ettei päivään mahdu muita potilasvastaanottoja, eli en avannut lisää aikoja.

Lounas ja nuorten konsultaatioita

- Kuusi aiemmin varattua soittoa (vastaanoton ”korvaavia” näistä viisi, koska aikoja vastaanotolle ei ole)

- Hoitajat laittaneet pitkin päivää ajanvarauslistalle lisätehtäviä: antibioottitarve kolmelle potilaalle, pyyntöjä, mihin varata aika potilaalle, pyyntöjä laittaa vastaanottoaika potilaalle tekstiviestinä. Useampi vaativa konsultaatio sairaudenhoidosta lyhyenä tekstinä, joihin ei pysty vastaamaan soittamatta potilaalle, näkemättä potilasta tai pyytämättä hoitajaa kysymään lisäkysymyksiä potilaalta.

- Hoitajat ja nuoret lääkärit konsultoivat pitkin päivää sähköisesti ja tarvitsevat vastaukset mieluiten heti. En muista, koska joku olisi soittanut puhelimella, vaikka sitä usein ehdotan.

- 24 sähköisen reseptin uusintaa, useampi tuntemattomalta, joka ei ole käyttänyt terveyskeskusta, 10 reseptiä puuttuvan kollegan monisairaalta potilaalta.

- Printtipaperin, uusien pattereiden, ruiskujen, uusien hans­kojen ynnä muiden hakemista potilaiden aikana ja heidän välissään. Potilaiden välissä pintojen ja välineiden puhdistusta.

- Lähetepalautteiden lukua ja jatkojen ohjelmointia. Pa­lau­te tulee lähinnä enää vain jatkoja tarvitsevista potilaista. Heitä tänään kahdeksan.

- Viisi sähköiseen potilasviestiin vastaamista. Sisäisten sähköpostiviestien luku ja yhdeksään vastaukset.

- Verikokeiden/röntgenvastausten läpikäyntiä -> yksi ylimääräinen soitto, kaksi tekstiviestiohjetta

Työpäiväni lopetin klo 16:20, vaikka suunnitelman mukaan piti loppua 15:39 (meillä on työaika). Muistilistallani keskeneräisten töiden määrä kasvoi jälleen. Ärsytti, että en pysty vaikuttamaan työmäärääni muuten kuin vähentämällä potilasvastaanottoaikoja. Haluan hoitaa potilasta, en tietokonetta. Oikea-aikainen vastaanotto, anamneesi + status + potilaan hoito ja jatkot tehokkaasti – tämä on parasta sekä potilaan että lääkärin hyvinvoinnille.

Päivi Slama

Yleislääketieteen erikoislääkäri
Terveyskeskuslääkäri, Turun sosiaali- ja terveystoimi
Edunvalvonta- ja terveyspoliittisen ryhmän jäsen, GPF
Turun edunvalvontavaliokunnan jäsen, SLL