Unelmatiimimallini – hoidetaan potilaita

Olen pohtinut ja keskustellut monen kanssa siitä, mikä olisi hyvä tiimimalli kaikkien parhaaksi.

Unelmatiimimallissani jokainen potilas saa omatiimin, jossa tutuksi tulevat lääkärit, sairaan­hoitajat, lähihoitajat sekä muu tiimiin kuuluva henkilökunta. Potilaat voivat nopeasti ja helposti ottaa yhteyttä sotekeskukseen joko sähköisesti, puhelimitse, kirjeitse tai tulemalla asemalle. Potilaan kohtaa ensimmäisenä omatiimiläinen ja vain satunnaisesti joku muu.

Potilaan kohtaava päättää ja tekee:

1. Auttaa itse saman tien.

2. Voi auttaa itse, kun ensin on konsultoinut toista työn­tekijää (lääkäriä, sairaanhoitajaa, lähihoitajaa, sihteeriä jne).

  • Akuuttiasiassa soittaa toiselle työntekijälle tai kirjoittaa akuutti-teamsviestin
  • Kiireettömässä asiassa laittaa viestin, joka ei keskeytä toisen työntekijän työtä

3. Potilaalle tarvitaan soitto toiselta työntekijältä.

  • Laittaa soittoajanvarauksen toisen työntekijän puhelinlistalle ja ilmoittaa potilaalle, koska soittoa voi odottaa

4. Potilaalle tarvitaan vastaanotto toiselle työntekijälle.

  • Varaa suoraan ajan toisen työntekijän ajanvarauspohjalle ja ilmoittaa ajan potilaalle

5. Tarvitaan tiimiä!

  • Laittaa potilaan tiimin muistilistalle ja sopii potilaan kanssa, että häneen otetaan yhteyttä viikon sisällä. Tii­mi käy yhdessä läpi sille laitetut potilaat 1–2 kertaa viikossa ja sopii, kenen on potilaan hoidon kannalta järkevintä ottaa yhteyttä

Kiireellinen potilas ja päivystyspotilas sotekeskuksessa:

1. Hoito 0–2 päivän sisällä: Sotekeskuksen päiväpäivystys hoitaa perustason akuuttipotilaat. Tarvittaessa se konsultoi akuutti-teamsillä tai puhelimella potilaan omatiimiä. Potilaat, joiden hoito vaatii sairaalapäivystystä, oh­jataan sairaalapäivystykseen jatkoon.

2. Hoito 3–7 päivän sisällä: Potilaan omatiimi hoitaa potilaansa.

"Tiimit tekevät keskenään yhteistyötä ja pääkäytännöt ovat samanlaisia, jolloin sijainen voi helposti sijaistaa eri tiimiä."

Unelmatiimimallini yhteistyö sairaalapäivystyksen kanssa – Sairaalapäivystys hoitaa:

1. Sairaalapäivystystä tarvitsevat potilaat

2. Perustason akuuttipotilaat

  • Akuuttipotilaat, jotka eivät voi odottaa sotekeskuksen päivystyksen aukeamista, hoidetaan (syy useimmiten lääketieteellinen, mutta voi olla myös taloudellinen tai inhimillinen)
  • Akuuttipotilaille, jotka voivat odottaa sotekeskuspäivystystä, annetaan suoraan aika sotekeskuksen akuuttivastaanotolle

3. Potilaat, joilla ei ole akuuttihoidon tarvetta sairaalassa eikä sotekeskuksessa

  • Annetaan omahoito-ohjaus
  • Jos tarvitaan kiireetöntä selvittelyä, laitetaan potilas sotekeskuksen viestilistalle ja ilmoitetaan potilaalle, että sotekeskuksesta soitetaan tai laitetaan viestiä jatkoista.

Unelmatiimini on riittävän suuri, jotta potilas voi loma-ai­ko­ja lukuun ottamatta aina asioida tutun henkilön kanssa, ja riit­tävän pieni, jotta tiimiläiset tuntevat toisensa hyvin ja pystyvät joustavasti sopimaan työtavoistaan ja -ajoistaan. Tiimissä on eri­kois- tai kokeneita lääkäreitä sekä erikoistuvia, YEK-lääkäreitä tai sijaisia. Jokaisella erikois­tuvalla, YEK-lääkä­rillä ja sijaisella on kokenut tutorlääkäri samassa tiimissä. Tii­missä on erilaisen kokemuksen omaavia sairaan- ja lähihoitajia ym. Tiimit tekevät keskenään yhteistyötä ja pääkäytännöt ovat samanlaisia, jolloin sijainen voi helposti sijaistaa eri tiimiä. Työntekijöiden osaaminen ja kiinnostuksen kohteet on kartoitettu. Erikoisosaamista hyödynnetään: esimerkiksi diabetekseen lisäkouluttautunutta voi kuka tahansa konsultoida, ja tarvittaessa toisen tiimin potilas voi käydä kertaalleen konsultin vastaanotolla. Perusterveyshuollon näkökulmasta harvinaisten sairauksien hoito on keskitetty tietyil­le lääkäreille ja hoitajille niin, että heille tulee riittävää kokemusta näiden sairauksien hoidosta: potilaat saavat parasta mahdollista hoitoa. Omaa tiimiä voi tarpeen mukaan vaihtaa sekä työntekijä että potilas. Tiimimallissani tiimiläisillä on joka päivä riittävästi kiireettömiä-, soitto- ja akuutti­aikoja sopivan kokoiselle tiimiväes­tölle.

Kiitos monista ajatuksia herättävistä tiimimallikeskusteluista potilailleni, Turun terveysasemien työntekijöille ja lääkärikollegoilleni ympäri maata!

Päivi Slama

Yleislääketieteen erikoislääkäri
Tk-lääkäri, Turku
Edunvalvontaryhmän jäsen, GPF
Terveyspoliittisen ryhmän jäsen, GPF
Turun edunvalvontavaliokunnan jäsen, SLL